Wielu małych przedsiębiorców podczas zamawiania firmowej strony www zwraca się do firm z takim zapytaniem:
„Witam, potrzebuję strony internetowej, moja firma zajmuje się sprzedażą roślin ogrodowych” – jest to cała informacja jaką może otrzymać wykonawca od klienta.
Wiedząc tak mało, firma, która ma się zająć budową strony stara się dowiedzieć więcej na temat tego jak strona ma wyglądać – niestety, przeważnie niewiele więcej informacji udaje jej się od klienta „wyciągnąć”. Jest to na swój sposób urocze, bowiem wykonawca ma pełne pole do popisu i może stworzyć wielkie dzieło. Jednak często ostateczny projekt nie spełnia wszystkich oczekiwań klienta. Dlaczego tak się dzieje?
Odpowiedź jest oczywista: realizujący projekt nie ma pojęcia jakie są gusta klienta i co tak naprawdę klient chce ostatecznie zobaczyć. Poświęcenie nawet niewielkiej ilości czasu przez zamawiającego do przemyśleń nad jego przyszła stroną potrafią rozwiązać wszystkie problemy.
Wystarczy zastanowić się na kilkoma podstawowymi kwestiami:
1. Czy posiadam logo, domenę, skrzynki e-mailowe w domenie.
2. Czy mam zebrane materiały do umieszczenia na stronie: opis działalności, zdjęcia, informacje kontaktowe, opisy produktów, zajęć, pracowników itp.
3. W jakiej formie widzi mi się strona: czy wymagana jest responsywność, jakie barwy powinna mieć, jaka struktura i układ najlepiej zaprezentuje zawartość strony.
4. Jakie dodatkowe funkcje oprócz standardowych będą mi potrzebne. Typowa funkcjonalność to: mapa dojazdu, formularz kontaktowy oraz zakładki takie jak: strona główna, o nas, kontakt.
Posiadając tak niewielki zasób informacji, przekazujemy je wykonawcy. Możemy spać spokojnie – resztą zajmą się specjaliści, a w razie potrzeby sami dopytają o szczegóły.