Istnieje mnóstwo opisów w sieci, które bardzo wnikliwie omawiają różnice pomiędzy dwoma rodzajami grafiki. Niniejszy post nie ma na celu skupiania się na szczegółach technicznych obu grafik, ma jedynie za zadanie w kilku prostych krokach pomóc osobom nietechnicznym zrozumieć do czego używa się jednego i drugiego formatu.

Dwie główne zasady:

Zasada 1.
Grafiki wektorowej używamy do obrazów, które chcemy powiększać do bardzo dużych rozmiarów bez straty jakości oraz takich, gdzie obraz jest niezbyt skomplikowany i da się go łatwo opisać za pomocą figur geometrycznych.
Niezależnie od wielkości obrazu ilość zasobów komputerowych do przetworzenia grafiki będzie jednakowa.
Grafika wektorowa jest powszechnie stosowana przy druku.

Zasada 2.Grafiki rastrowej używamy do zdjęć oraz obrazów bardzo skomplikowanych.
Im większy obraz, tym więcej miejsca zajmuje.
Nie da się go powiększyć bez utraty jakości.
Grafika rastrowa jest najczęściej używaną grafiką do wyświetlania na ekranach, tj. na stronach internetowych, do zapisu zdjęć itd.

 

Aby to zrozumieć i zapamiętać, najprościej posłużyć się przykładami:

Przykład 1.
Klient zamawia logo swojej firmy od agencji cyfrowej. Za zapłacone pieniądze powinien otrzymać obraz z formacie wektorowym. Nowoczesne loga cechują się prostotą i czytelnością, nie używa się już raczej cieni, gradientów czy prawdziwych efektów 3D. Zatem są idealnym obiektem do zapisie w „wektorze”. Dzięki temu logo będzie można stosować zarówno na stronach internetowych, na wizytówkach jak i olbrzymich rozmiarów reklamach, i to bez utraty jakości.

Przykład 2.
Klient otrzymuje od firmy grafikę do druku na baner, płot, ścianę lub billboard (reklama o dużym rozmiarze). Powinna to być raczej grafika wektorowa, jednak w niektórych przypadkach użycie grafiki rastrowej może być również usprawiedliwione. Ze względu na duży rozmiar, przy wysokiej jakości wydruku – grafika rastrowa pochłonie ogrom zasobów komputera do jej przetworzenia. Jeżeli reklama składa się z samych zdjęć, wówczas nie mamy wielkiego wyboru, musimy się męczyć z „rastrem”. Jeżeli natomiast drukujemy napisy, nasze logo i proste rysunki – musi to być koniecznie grafika wektorowa (nie zajmie dużo zasobów, a drukarnia będzie mogła sama poprawić np. proporcje w razie specyficznych wymagań co do projektu).

Przykład 3.
Zamawiamy baner do umieszczenia na stronie internetowej. Jeśli znamy dokładnie rozmiar baneru, a będzie on statyczny, nieruchomy, to z pewnością użyjemy formatu rastrowego.

Przykład 4.
Zamawiamy projekt wizytówek. W tym przypadku nie ma dużego znaczenia w jakim formacie go otrzymamy. Docelowo obraz będzie drukowany, jednak jest on niewielkich rozmiarów, może zawierać zarówno elementy wektorowe jak i zdjęcia, zatem oba formaty powinny się tutaj nadać.

 

Jakich rozszerzeń plików używają obrazki:
Grafika wektorowa: SVG, EPS, PDF*, AI, CDR i inne,
Grafika rastrowa: JPG, PNG, GIF, BMP i inne* dość często w PDF osadza się grafikę rastrową (np. zdjęcia), nie oznacza to, że mamy do czynienia wyłącznie z grafiką wektorową.

 

Na koniec chciałbym dodać jeszcze jedną rzecz, należy pamiętać, że
grafikę wektorową zawsze możemy zamienić na rastrową (o dowolnym rozmiarze),
grafikę rastrową rzadko możemy zamienić na wektorową.